jpekker

‘Iedereen telt mee’

Een week of wat geleden hing Amsterdam opeens vol verkiezingposters van de KVV Lijst ’93. ‘Kies voor vers.nl’, stond erop, en een groene paprika. De andere kleuren waren rood en oranje.

De ‘campagne’ bleek stunt van New York Pizza. ‘Een geintje’ aldus directeur Bart Jan Wijsma: ‘De paprika is een persiflage op de tomaat van de SP. Verder heeft onze poster de kleuren van alle partijen, want we zijn er voor iedereen.’

De meeste stadsdelen in Amsterdam lieten de posters direct verwijderen, om te voorkomen dat kiezers zouden denken dat het om een echte politieke partij gaat. De kosten kwamen voor rekening van New York Pizza. Het bedrijf zal het bedrag lachend hebben overgemaakt; de kosten voor soortgelijke mediaaandacht zouden ongetwijfeld een stuk hoger zijn geweest.

Op de speciale borden voor de Tweede Kamerverkiezingen duikt nu een andere vreemde poster op. ‘Iedereen telt mee’, staat erop. ‘Want Job kan zelf niet tellen.’ Maar de man op de poster is niet Job Cohen, maar Owen Schumacher in de rol van Job Cohen. Het betreft een postertje voor een speciale uitzending van Koefnoen over de aankomende verkiezingen, op zaterdag 5 juni op Nederland 1 om 20.30 bij de AVRO. (Er zijn nog kaartjes te koop voor de opnames.)

En dan hangen er links en rechts ook nog posters die speciaal zijn ontworpen voor de VPRO Gids…

In Den Haag hebben ze er wat op gevonden om het schots en scheef over elkaar heen plakken van verkiezingsposters en aanverwante artikelen te voorkomen. Het Projectbureau Verkiezingen bedacht dat alle partijen hun affiche digitaal moeten aanleveren. Vervolgens wordt er één groot waterafstotend vel gedrukt, war alle posters keurig recht op staan, op volgorde van lijstnummer. Daar komt een plaat van plexiglas voor, wekelijks controleert het gemeentebedrijf of de borden er nog netjes bijstaan.

Efficiënt is het. Maar ook een tikje saai.

De kiezer verleid? T/m 1 december in Museum voor Communicatie in Den Haag.