jpekker

Art Sells

sexsells

Zaterdag is het Museumnacht in 50 Amsterdamse musea, waaronder het Anne Frank Huis, NEMO, het Verzetsmuseum en het Allard Pierson Museum. Het kan geen mens zijn ontgaan, Amsterdam hangt al weken vol prikkelende posters met glanzende lijven en vurige monden (fotografie Govert de Roos).

Ik vind deze variatie op Sex Sells goedkoop en makkelijk, de organisatie denkt daar anders over. “Wij vinden dat kunst en erfgoed even veel aandacht verdienen als seksualisering en porno. Daarom: Art Sells”. “Wij stellen ons de vraag, wat moeten musea in de huidige beeldcultuur nog doen om op te vallen?” De ontwerpers doen ook een duit in het zakje: “We hopen dat er veel over gediscussieerd gaat worden, anders is het geen goede campagne.”

Tsja, zo lust ik er nog wel een paar. Het zou toch niet over de campagne moeten gaan, maar over de musea en hun inhoud? Volgens de organisatie krijgt de programmering nu óók meer aandacht: “bezoekersstromen van google analytics zijn hele fijne dingen. De harde cijfers zult u zoals ieder jaar terugvinden in ons jaarverslag”.

Wat moet de HEMA in de huidige beeldcultuur nog doen om op te vallen? Of KIKA? En zullen die lekkergemaakte jongeren niet heel erg teleurgesteld zijn als ze die stoten vanavond nergens aantreffen?

sex sells2