jpekker

“De Nederlandse filmindustrie kan internationaal een belangrijke rol gaan spelen”

freddy

“Ik herhaal: alleen landen waaraan de film nog niet is verkocht!” In de drukke entree van Cinema Star staat een vrouw met een clipboard vol namen en een dikke envelop met toegangsbewijzen voor The Kidnapping of Freddy Heineken. Wie naar binnen wil, moet langs haar.

In de grootste zaal van de vervallen buurtbioscoop staat de allereerste vertoning geprogrammeerd van de Belgisch-Brits-Nederlands-Amerikaanse coproductie, gebaseerd op het boek van Peter R. de Vries. Het is een zogenaamde markt-screening. Voor het officiële programma van het festival van Cannes worden films uitgenodigd, op de markt kan iedere producent of sales agent een zaaltje huren om zijn film te vertonen. Rode lopers liggen er niet; er staan door bitches voor de zaal.

Het aanbod is enorm: op de markt draaien bijna 1500 films uit 110 landen, van May the best man win (aangeprezen als ‘violating all limits of sense and good taste) en de documentaire Black and white stripes – The Juventus story tot Oeke Hoogendijks The New Rijksmuseum en Dick Maas’ Quiz.

Voor de internationale verkoop van ‘Freddy’ – in de markt gezet als ‘een waargebeurd verhaal en een ultieme heist-film’ – is de Britse sales agent Embankment Films Ltd. ingeschakeld, die voor de duur van het festival een appartement heeft gehuurd in het hart van Cannes om relaties en geïnteresseerden te ontvangen. En om deals af te sluiten, natuurlijk, want daar draait het om op de markt: kopen en verkopen.

In alle uitingen is van tevoren duidelijk gecommuniceerd: alleen op uitnodiging. De film is nog niet helemaal klaar; er moet nog een kwartier uit en de kleuren en het geluid moeten nog afgewerkt worden. Journalisten mogen dus sowieso niet naar binnen, hetzelfde geldt voor distributeurs uit landen waaraan de film al is verkocht, en voor nieuwsgierige Nederlandse filmhuisuitbaters.

Twee jonge vrouwen uit Taiwan behoren tot de 250 gelukkigen die de thriller wel mogen zien. Ze zijn vooral benieuwd naar Oscar-winnaar Anthony Hopkins, die Heineken speelt. Ze kennen het bier, maar dat het uit Nederland komt en dat de film deels in Amsterdam is opgenomen, dat wisten ze dan weer niet.

cash rebate

Vrijdagmiddag presenteerde het Filmfonds in Cannes de zogenaamde Netherlands Film Production Incentive, die ervoor moet zorgen dat er de komende jaren nog veel meer van dit soort internationale coproducties in Nederland worden opgenomen. De regeling biedt een financieel voordeel van maximaal 30% in de filmproductiekosten die aantoonbaar in Nederland zijn besteed – van beeld- en geluidsmontage tot locaties, acteurs en speciale effecten.

Minister van OCW Jet Bussemaker is positief: “De Nederlandse filmindustrie kan een belangrijke rol gaan spelen in de internationale film- en entertainmentsector.” Filmfondsdirecteur Doreen Boonekamp spreekt van een grote stap voorwaarts voor de gehele Nederlandse filmindustrie. “Met onze hoog gekwalificeerde professionals, een uitstekende infrastructuur, unieke locaties en nieuwe financieringsmogelijkheden heeft ons land de internationale industrie veel te bieden.”