jpekker

Cannes-blog maandag 21 mei

Roman Polanski en Nastassja Kinksi voor de vertoning van Tess

In de rij voor de Salle Debussy loste de Vlaamse journalist Jan Temmerman het mysterie van de aan mij toegeschreven quote voor me op; De Morgen heeft een ‘kolderpagina’. Het stuk was een grap, er werden allemaal Nederlandse journalisten opgevoerd die het Nederlands van Matthias Schoenaerts op de korrel nemen en zich voorstaan op hun eigen geweldige Frans en Engels. Zo wordt ook Renske de Greef opgevoerd, ‘een geile columniste die al eens dagdroomt over de knolselder van Matthias Schoenaerts’. Lachen!

In het festivalpaleis lang gezocht naar de zesde verdieping. De lift zat ergens in een uithoek achter een dichte deur. Daar aangekomen bleek dat de interviews met Mads Mikkelsen en Thomas Vinterberg niet konden plaatsvinden op het terras, dus volgde een tocht door de krochten van het paleis. Uiteindelijk vonden de rondetafelgesprekken plaats in een zaal die ondertussen in gereedheid werd gebracht voor een receptie. Er werd getimmerd, met tafels en stoelen geschoven en ook de geluidsinstallatie werd uitgeprobeerd. Tot Vinterberg er genoeg van had, een publiciteitsmedewerker wenkte en vroeg of ze een pistool kon gaan halen. De interviews hebben er geloof ik niet onder geleden. Ook het gesprek met de even intelligente, welbespraakte en geïnspireerde Cristian Mungiu was fijn. Terwijl dat begon met een in maffia-Engels uitgesproken statement van een Kroatische journaliste: “Cristian, I’m gonna be honest with you. Your film is 20 miutes too long.” Tsja.

Net over de helft kan wat mij betreft al worden gesproken van een behoorlijk geslaagde editie: een karrenvracht goeie interviews en al een behoorlijke lijst topfilms. Mijn favorieten – Amour van Michael Haneke, Beyond the Hills van Mungiu, The Hunt van Vinterberg en De rouille et d’os van Jacques Audiard worden ook het best gewaardeerd in de poll onder internationale filmcritici in het vakblad Screen International. Bij de Frans critici, die hun mening mogen geven in Le film français, steekt slechts één film er met kop en schouders bovenuit: Amour wordt door meer dan de helft getipt als Gouden Palm-winnaar. Veel zegt dat overigens niet; jury’s denken er vaak weer heel anders over, zo leert de geschiedenis.

De films van vandaag (meer interessante meningen staan op cinema.nl)
Alain Resnais – Vous n’avez encore rien vu: *
Aida Begic – Djeca: **
Room 237: ***
Ken Loach – The Angel’s Share: ***