jpekker

5 nominaties voor 14e Cinema.nl Afficheprijs

nominaties2014

De posters van Above Us All, Jongens, Ne me quitte pas, Poetins Olympische Droom en Soof maken kans op de 14e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. Ze werden door een vakjury gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit bijna zestig posters voor speelfilms en documentaires.

De genomineerde posters zijn gemaakt door de Vlaamse Amira Daoudi (Above Us All en Ne me quitte pas), de Amerikaan Marc Bunag (Soof), Jeen Berting (Poetins Olympische Droom) en Susanne Keilhack (Jongens), die de Cinema.nl Afficheprijs samen met Joost Hiensch won in 2012 (met l’Amour des Moules) en 2011 (170 Hz). Sinds 2013 werkt ze alleen, onder de naam Buro Fritz. Drie van de vijf films zijn uitgebracht door de jonge arthouse-distributeur Amstelfilm, in opdracht van Mokum Filmdistributie. “Het niveau van de kleinere films was dit jaar beduidend hoger dan die van de grote publieksfilms”, noteerde een van de preselectiejuryleden.

Heel eensgezind was de jury overigens niet. In totaal kregen 26 van de 59 posters punten, slechts 11 posters kregen punten van twee of meer juryleden. Het woord is nu aan het publiek. Op cinema.nl/afficheprijs kan tot en met woensdag 1 oktober, 12.00 uur worden bepaald wat het beste Nederlandse filmaffiche is van het afgelopen jaar. Stemmers maken kans op fraaie prijzen, waaronder een Pathé Unlimited Card voor zes maanden en een Cineville-halfjaarabonnement.

De winnaar van de 14e Cinema.nl Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser, beschikbaar gesteld door EYE) wordt donderdagavond 2 oktober bekend gemaakt op het Nederlands Film Festival in de Talkshow gepresenteerd door Art Rooijakkers.

De vakjury van de 14e Cinema.nl Afficheprijs bestond uit Bor Beekman (filmredacteur de Volkskrant), Erik-Jan de Boer (visual effects-specialist), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Emma Curvers (hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Pieter Henket (fotograaf), Martin Koolhoven (filmmaker), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Monique van Schendelen (publiciteitsexpert). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

Amira Daoudi_Above Us All_72dpi

Above Us All
ontwerp: Amira Daoudi
distributie: Amstelfilm (voor Mokum Filmdistributie)
productie: De Productie

De Vlaamse Amira Daoudi maakte posters voor films als Little Baby Jesus of Flandr, Rundskop en Little Black Spiders. Voor Eugenie Jansens Above Us All 3D, een artfilm in 3D, maakte ze een heldere illustratie in cyan, wit en zwart. De achtergrond is cyan, het zwarte silhouet stelt hoofdolspeelster Shayleah Sands voor. Zij staat voor een (wereld)bol opgebouwd uit in elkaar grijpende vlinders – Daoudi koos voor het poëtische, symbolische beeld nadat ze in Above Us All 3D opeens een gele vlinder vlak voor de almaar cirkels draaiende camera voorbij zag fladderen.

Sussanne Keilhack_Jongens_72dpi

Jongens
ontwerp: Susanne Keilhack (Buro Fritz)
foto: Anouck Wolf
distributie: Cinemien
producent: Pupkin Film

Samen met Joost Hiensch won Susanne Keilhack de Cinema.nl Afficheprijs al in 2012 en 2011, voor l’Amour des Moules en 170 Hz. Sinds 2013 werkt ze alleen, onder de naam Buro Fritz. Voor Mischa Kamps Telefilm Jongens, over de opbloeiende liefde tussen twee tienerjongens, koos Keilhack een fris, niet al te stereotiep beeld, dat óók voor een jong publiek, zowel jongens als meisjes, aantrekkelijk is.

Amira Daoudi_Ne me quitte pas_72dpi

Ne me quitte pas
ontwerp: Amira Daoudi
foto: Jonathan Wannyn
distributie: Amstelfilm (voor Mokum Filmdistributie)
producent: Pieter van Huystee Film

De Vlaamse Amira Daoudi maakte posters voor films als Little Baby Jesus of Flandr, Rundskop en Little Black Spiders. Ne me quitte pas is haar eerste Nederlandse filmaffiche. Op de speciaal gemaakte foto staan de drinkebroers Bob en Marcel: ‘twee mannen die verdwijnen in een bos’. Het is een verbeelding van de punchline die de regisseurs Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden voor hun film bedachten. Het lettertype, net als op de begintitels gezet in helgeel, geeft de poster iets western-achtigs.

Affiche_PUTIN_NL.indd

Poetins Olympische Droom
ontwerp: Jeen Berting
distributie: Amstelfilm (voor Mokum Filmdistributie)
productie: Zeppers Film & TV

Ontwerper/illustrator Jeen Berting werkte al eerder samen met regisseur Hans Pool, onder meer aan de leaders van Van Dis in Afrika en Oostwaarts en de poster van de teledoc Nederwiet. Voor Poetins Olympische Droom maakte Berting een doeltreffende illustratie van de Russische president, geënt op (Oostblok) propagandaposters én het heroïsche en sportieve van de affiches van tal van Olympische Spelen. Het font waarin de titel gezet is, knipoogt een beetje naar het Russische constructivisme, maar is toch sportief én hedendaags.

Marc Bunag_Soof_72dpi

Soof
ontwerp: Marc Bunag
foto: Martijn van Gelder
distributie: Independent Films
productie: KeyFilm / Millstreet Films

De door de Amerikaan Marc Bunag genaakte poster van Soof is een parodie, waarop de ‘net niet perfecte beauty’ Soof (Lies Visschedijk) niet in een bad met rozenblaadjes ligt, maar met een sigaret en een glas whisky op een bedje van rood fruit. Aan de fotosessie kwam 30 kilo fruit te pas; Dan Karaty, die met Fedja van Huêt de serie van drie affiches completeert, haalde een paar uur na afloop nog een besje uit zijn onderbroek.