jpekker

5 nominaties voor 13e Cinema.nl Afficheprijs

[slideshow id=3 w=487 h=687]


De posters van
Borgman, De ontmaagding van Eva van End, De nieuwe wildernis, Verliefd op Ibiza en Wolf maken kans op de 13e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het afgelopen jaar. Ze werden door een vakjury gekozen uit de oogst van het afgelopen jaar, bestaande uit ruim vijftig posters voor speelfilms en documentaires.

Onder de genomineerde ontwerpers zijn twee oud-winnaars van de Cinema.nl Afficheprijs: Alex van Warmerdam, die het affiche van zijn eigen film Borgman maakte, won de prijs in 2003 voor Grimm; Michael van Randeraat, die kans maakt met zijn poster voor Verliefd op Ibiza, won in 2002 met Minoes. De andere genomineerden zijn Tim Enthoven, verantwoordelijk voor het getekende affiche van De ontmaagding van Eva van End; Jay Sunsmith en Daniel J. Ashes, verantwoordelijk voor de strakke zwart-wit poster van Wolf; en Arent Jack, die de poster maakte voor de natuurfilm De nieuwe wildernis.

Het woord is nu aan het publiek. Op Cinema.nl/afficheprijs kan tot en met woensdag 2 oktober, 12.00 uur worden bepaald wat de beste Nederlandse filmposter is van het afgelopen jaar. Stemmers maken kans op tickets voor het Gouden Kalf Gala en andere prijzen, beschikbaar gesteld door de VPRO en de distributeurs.

De winnaar van de 13e Cinema.nl Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser, beschikbaar gesteld door EYE) wordt donderdagavond 3 oktober bekend gemaakt op het Nederlands Film Festival in de Talkshow.

De vakjury bestond deze editie uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Martin Koolhoven (regisseur), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert MvSP), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Jan Pieter Ekker, bedenker en organisator van de Afficheprijs. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

De 5 nominaties

Vorig jaar ging de Cinema.nl Afficheprijs naar l’Amour des Moules, ontworpen door Joost Hiensch en Susanne Keilhack van de Amsterdamse ontwerpstudio ShoSho. Hiensch, die de prijs ook in 2011 won, heeft de vijf genomineerde affiches van commentaar voorzien.

Borgman | Ontwerp Alex van Warmerdam | Typografie: Ivo Mulder | Distributie Cinéart
Hiensch:
“Onmiskenbaar Alex van Warmerdam, je herkent het direct. De films van Van Warmerdam hebben altijd iets grauws, wat je meestal terugziet in zijn posters. Maar deze heeft ook iets verfrissends, door het kleurgebruik, de typografie en die helblauwe ogen!”

De nieuwe wildernis | Ontwerp Arent Jack | Distributie Dutch FilmWorks
Hiensch:
“De donkere dreigende wolken maken het beeld spannend; er gaat veel dreiging uit van het beeld. Ook is het heel dynamisch, er gebeurt van alles. Eigenlijk is het een heel on-Hollands tafereel. Zo’n meute galopperende paarden, waar vind je die nu nog?!”

De ontmaagding van Eva van End | Ontwerp Tim Enthoven | Distributie BFD
Hiensch:
“Prachtig. Waanzinnig. Verfrissend. Vervreemdend. Dit willen we zien! Het is knap dat je direct weet dat het niet om een tekenfilm gaat, hoewel het affiche wel iets heeft van een stripverfilming als Ghost World.”

Verliefd op Ibiza | Ontwerp Michael van Randeraat / Locust Entertainment | Distributie A-Film
Hiensch:
“Knap hoe de ontwerper zoveel mensen in één plaatje heeft gekregen. En dat je direct ziet dat er veel (relationele) verhaallijntjes zijn. Over smaak valt te twisten, maar deze filmposter werkt als een trein, mede door de heerlijke zwoele zomeravondkleuren.”

Wolf | Ontwerp Jay Sunsmith | Beeld Daniel J. Ashes | Distributie Just Film Distribution
Hiensch: “Het affichebeeld doet vast niet helemaal toevallig denken aan La Haine: het belooft een heftige film te worden. Gek genoeg is dit de enige poster die ons naar de website van de film heeft weten te lokken, misschien omdat de poster eigenlijk nog niet zo heel veel weggeeft? Maar zwart, wit en rood werkt altijd, toch?”